Monday 17 July 2017

Rumah Lelong Tanpa Ejen - Episod 10 ( Perihal Land Search, Kaveat, dan Bank Draf )

Tags

Last step. Last episod dalam fasa sebelum memasuki dewan lelong ni. Episod-episod yang akan datang gua akan teruskan dengan fasa semasa lelongan dan selepas lelongan. Tahniah yang dah baca sampai episode 10 ni, harap-harap ilmu dah tersemat didada. Okay, gua combine 2 benda skali dalam episode kali ni. 2 step dalam 1 episode. Untuk memasuki lelongan, 2 step ni crucial. Boleh kata satu wajib, satu lagi afdhal. Haa apa 2 step tu? 2 step  tersebut adalah:

1. Land Search
2. Bank Draf

Gua sengaja letakkan 2 step ni last dalam perkara-perkara yang perlu dibuat sebelum lelongan. Sebab dia dua benda ni kita kena keluar duit sikit. Dua-dua ada processing fee. Okay, tanpa buang masa kita teruskan perkongsian kita.

Land Search
Dalam bahasa omputih nya Land Search, dalam bahasa melayu nya gua tak sure apa. Sapa tak pernah dengar pasal benda ni? Sama la kita haha. Gua dulu pun blur bila pelelong tu minta gua buat land search ni. Tak susah pun bendanya.

Apa itu Land Search?
Land Search adalah carian maklumat rasmi tentang satu-satu hartanah. Carian ni dibuat di Pejabat-pejabat Tanah, khususnya pejabat Tanah yang berada dikawasan tanah yang kita nak beli.

Biasanya akan mengikut daerah, macam di Penang ada pejabat tanah daerah barat daya, timur laut, komtar, seberang perai tengah, seberang perai utara dan seberang perai selatan. Boleh refer dekat POS/COS untuk tahu hartanah anda dalam kawasan pejabat tanah mana satu.

Macam mana nak buat Land Search?
Pegi je la pejabat Tanah. Haha. Nak senang bawak POS/COS bersama korang. Kalau staff di pejabat Tanah tu Tanya apa-apa yang korang xtahu, bagi POS/COS kat dorang untuk dorang buat rujukan. Selesai dia proses, staff akan print satu dokumen untuk korang. Dokumen tu la hasilnya Land Search. Dalam tu ada maklumat detail tentang hartanah yang korang nak bid. Kalau tak reti macam mana nak baca Land Search tu, korang minta tolong staff tu terangkan.

Paling penting korang tanya 2 benda ini, status geran (master/strata) dan kaveat. Gua dah share ke pasal kaveat? Belom ae. Sat gua share secara ringkas na. Kos untuk Land Search ni ialah RM30. Ada lagi satu Land Search yang lagi official, ada signature suma, tapi hat tu RM60. Kalau staff pejabat Tanah tu Tanya korang nanti, minta yang RM30 tu cukup, dah sudah memadai.

Land Search kena buat waktu pejabat. Untung kalau pejabat Tanah dekat, boleh lari pi sat waktu rehat. Kalau jauh punaya la. haha Kalau jauh boleh guna runner. caj dorang biasanya dalam RM20/RM30. Tak tahu nak cari runner kat mana? Boleh Tanya member-member lawyer ataupun lawyer yang korang kenal. Sebab lawyer pun pakai runner untuk urusan Land Search ni. Mai kita sembang pasai kaveat pulak na.

Perihal Kaveat Ringkas
Ni gua share ringkas je pasal kaveat. Kaveat adalah satu bentuk halangan dalam urus niaga hartanah. Kaveat dimasukkan untuk melindungi kepentingan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan dalam hartanah berkenaan. Haa pening tak? haha.

Gua bagi contoh. Ahmad seorang lelaki yang bahagia. Ahmad berkahwin dengan Senah. Senah isteri Ahmad. Selepas berkahwin, Ahmad dan Senah membuat keputusan untuk membeli rumah. Rumah ini dibeli dengan hasil rezeki yang telah mereka berkumpul bersama. Ketika pembelian, Ahmad dan Senah bersetuju untuk masing-masing letak kaveat persendirian atas nama mereka. Dengan adanya kaveat ni, Ahmad atau Senah tidak boleh menjual rumah berkenaan tanpa persetujuan kedua-dua mereka. Ini bertujuan untuk melindungi hak dan kepentingan, Ahmad xboleh la jual rumah ni suka hati, sebab ada kaveat persendirian atas nama Senah yang perlu dilupuskan terlebih dahulu.

Ni baru contoh kaveat persendirian. Kita ada kaveat amanah, kaveat pendaftar dan lain-lain lagi. Kaveat persendirian pun ada kes lain contohnya yang dimasukkan oleh bank. Ahmad pinjam duit kat bank, Ahmad nak jual rumah yang dibeli dengan pinjaman dari bank, kelulusan perlu didapatkan dari bank untuk kaveat itu dilupuskan, barulah hartanah itu bebas dijual semula. Kalau dalam kes lelong, kaveat oleh bank ni korang xperlu risau, sebab dah bank tu lelong hartanah ni, kompem la dia lupuskan kaveat tu supaya dia dapat jual rumah tu kat korang.


Gambar Ihsan Google. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati.
Kenapa tak digalakkan beli rumah yang ada kaveat?
Leceh. Jenuh. Setengah lawyer pun tak nak amik kes korang. Contohnya sambungan kes Ahmad. Sungguh Ahmad tidak menyangka. Ahmad bahagia hanya seketika. Senah telah jatuh hati dengan pilot AirAsia. Kerana tidak tahan untuk bersama lagi, Ahmad dan Senah bercerai. Senah dah pindah duduk kat bangla mewah kepunyaan si pilot. Tinggal la Ahmad seorang.

Dek kemurungan mengingat memori bersama Senah didalam rumah berkenaan, Ahmad mengambil keputusan untuk memetik epal di Australia. Rumah tersebut ditinggalkan begitu sahaja. Semakin lama Ahmad semakin seronok tinggal di Australia. Sedar tak sedar dah 3 tahun Ahmad disana. Ansuran rumah dah setahun Ahmad xbayar. Rumah Ahmad dan Senah dilelongkan. Ada seorang belia, bernama Man Belon berjaya memenangi lelongan rumah Ahmad tadi. Dek kerana asyik dengan Belon nya, Man tak tahu langsung adanya kaveat atas nama Senah. Man tak tahu menahu pun tentang kaveat. Sekarang Man tak kenal Senah, macam mana man nak cari Senah untuk uruskan pelupusan kaveat tu? Benda jadi leceh dan akan makan masa lama. Sebab tu la parah kalau beli rumah lelong ada kaveat ni.

Ini ringkasan untuk kaveat. Detail punya nanti gua pos lain la. Ringkas x ringkas jugak la, suma punca Man Belon la, pegi rumah ada kaveat sapa suruh. Kan cerita dah jadi panjang. haha.

2. Bank Draf.
Bank Draf senang je. Pergi bank cakap nak buat bank draf. Bank draf ni term lama tapi dah sebati ngan kes rumah lelong ni. Sekarang suma pakai bankers' cheque. Takpa, hangpa pi bank cakap nak buat bank draf. Cakap tujuan nak masuk lelong. Nanti isi boring simple je. Take note dua benda dari POS korang, iaitu

1. Reserve Price. Buat nilai cheque tu tepat dengan reserve price tu. Jangan kurang jangan lebih.
2. Nama. Bukan nama korang tapi nama kepada siapa cheque tu nak diserahkan. Dalam pos ada dinyatakan. Kebiasaannya, dibuat atas nama bank yang melelongkan hartanah tersebut la. Pastikan jangan salah eja na.

Borang apa suma yang berkaitan bank draf ni simpan. Nanti kalau kalah kena pulangkan bank draf orang utuk convert semula jadi duit dalam akaun. Gua pakai CIMB, untuk  bank draf ni gua kena charge processing fee dalam RM8. Setiap bank lain-lain, tapi sepatutnya xlari jauh sangat la fee nya.

Okay, awal-awal tadi gua cakap satu wajib satu afdhal kan. Bank draf WAJIB buat. Tak buat, tak boleh pi lelong. Land Search afdhal. Kadang-kadang memang maklumat kaveat dan status geran dinyatakan dalam POS, tapi sebarang maklumat tak tepat dalam POS tu bank tak akan bertanggungjawab. Jadi sangat digalakkan buat dlu Land Search ni.

Ha selesai dah fasa sebelum lelongan. Hati dah bunga-bunga nak masuk dewan lelong. Tak sabar pun ada nak tunggu tarikh lelong. Tapi cuak pun ada. Jgn cuak geng, gua akan share dalam episode akan datang nanti step semasa lelongan dan pengalaman gua sendiridi dewan lelongan. Sampai sini dulu ya.

Link untuk episod-episod lain:

2 comments

nk confirm, belah atas tu tuan tulis, rumah lelong mesti dh lupus kaveat.. belah story tu, man belon ada masalah nk beli rumah lelong pula.. yg mana 1 ye

salam cik hana
rumah lelong tidak smestinya tiada kaveat.
kita sebagai pembida perlu membuat semakan land search untuk memastikan status rumah lelong tersebut tidak mempunyai kaveat/atau kaveat nya sudah dilupuskan

contoh yg saya bagi dalam kes man belon tu, dia tidak buat semakan land search dan tidak tahu menahu status kaveat rumah tersebut. nasib la kalau dah menang baru tahu ada kaveat gara-gara tidak buat semakan..

ps: boleh saja beli rumah lelong yang ada kaveat. cuma masalah akan timbul sebab proses melupuskan kaveat tu memakan masa dan memerlukan kerjasama empunya kaveat

kalau proses melupuskan kaveat bermasalah, besar kemungkinan kita akan gagal mendapatkan pembiayaan untuk rumah tersebut dalam masa yg ditetapkan. itu la risiko yang kita cuba elakkkan


EmoticonEmoticon